READING

Rustic ceramic love

Rustic ceramic love

Når man siger keramik, giver det forskellige associationer. Nogen tænker på brune keramiklamper, orange vaser eller endnu værre – hjemmelavet keramik, fra en kær ven der har gået på aftenskole. Keramik kan være helt forfærdelig og keramik kan være helt vidunderligt. Jeg har en forkærlighed til unikt keramik, for med keramik får du ikke bare et produkt. Du får et stykke kunsthåndværk, der i skabelsesprocessen bliver helt sit eget. Jeg klapper for tiden i min små hænder over at vi atter kan byde velkommen til det håndlavet stentøj og de solide spisestel i indretningen og hjemmet. I mange år har danskerne nemlig haft en hang til det stilrene og minimalistiske. Men nu er kursen vendt og fokus hviler igen på håndværket, de naturlige farver og organiske former. Der findes mange dygtige keramikere derude, men især ét brand er jeg særligt forgabt i, K.H. Würtz

K.H. Würtz er en dansk familievirksomhed, som drives af far og søn, Aage og Kasper. Begge har en forkærlighed for keramik og det klassiske håndværk. Begge mestrer håndværket og bidrager stort til virksomhedens sortiment. Sammen har de skabt keramik, som alle de kendte restauranter sukker efter. I dag leverer K.H. Würtz til mange danske gourmetrestauranter, blandt klientellet kan nævnes Noma, Falsled Kro, Geranium, Kirk+Maarbjerg, Sortebro Kro og mange flere. Selv har vi både tallerkener, skåle og fade herhjemme. Jeg elsker det skæve og charmerende hvert produkt har. Det gode håndværk kommer virkelig til udtryk, det er simpelthen så smukt.

Hvis I vil se mere, så vil jeg varmt anbefale Jer at se denne fine video på K.H. Würtz’s hjemmeside. Den viser processen så fint. Det fine keramik forhandles ikke så mange steder (endnu), men kan bl.a. købes hos Illums Bolighus samt hos en af mine favoritbutikker H. Skjalm P, begge butikker i København.


Aage and Kasper Würtz are an internationally sought-after father and son team of studio ceramists. While their location is Horsens, Denmark, a provincial town on the Jutland mainland, they are becoming known far and wide for their hand-thrown, hand-glazed designs — most notably the crockery they produce for a growing number of New Nordic and other contemporary gourmet restaurants around the world — from Noma and Amass in Copenhagen to Törst and Luksus in Brooklyn. Produced under the K.H. Würtz trademark, Würtz ceramics — typically made of stoneware, occasionally of porcelain — possess a leading-edge 21st century aesthetic, yet each piece is created completely by hand, using mostly ancient wheel-turning and glazing methods. Würtz tableware, in particular, exhibits certain signature characteristics, such as an assured inner-outer ratio, a subtle concavity even in the flattest dinner plates, unexpected rims, moody colorations, random flecked and mottled surface effects, and a robust heft that makes each piece a delight to hold in the hand. All in all, the Würtz style is simultaneously contemporary in design and archaic in the crafting. It’s been described as timeless but is also future-oriented in the way it supersedes both heavily floral traditional fine china dinner sets and early 21st century minimalist white faience. K.H. Würtz is also known for its facility in liaising with and fulfilling special orders for restaurants, galleries, and retail shops.

Staun 14.090013

Photos: K.H. Würtz


RELATED POST

SKRIV EN KOMMENTAR

INSTAGRAM
@sonoma_seven