Livsstil
Leave a comment

24 tips der booster din motivation til at komme afsted til træning

Jeg har ikke trænet eller løbet i noget der ligner to måneder. I går var så dagen, hvor jeg kom afsted på en løbetur. Puuuh, det var altså hårdt. Det blev til små 3 km på godt en halv time. Jeg plejer at kunne løbe 5 km på den tid. Ikke fordi jeg egentligt går særlig meget op i den slags med tid og distance. For mig er det altid en sejr bare at komme ud af døren, for når jeg først er ude af døren og i træningstøjet, så får jeg rent faktisk trænet. Men det er jo meget skægt at sammenligne og  se, hvordan man bliver bedre og bedre både i tid og distance som træningen skrider frem ad.

Men seriøst.. Jeg skal virkelig i gang med det træning igen, for alvor. Jeg har gerne ville begynde at løbe igen (igen igen igen igen), men jeg var allerede helt opgivende inden jeg var nået ud af døren. Jeg stod op, hoppede i tøjet med det samme og havde sagt til min mand at han skulle “tvinge” mig ud af døren. Fortælle mig at jeg bliver så glad og energifyldt af det. Min motivation er ikkeeksisterende for tiden. Ha! Jeg har heller ikke rigtig haft tiden synes jeg, men altså.. det er jo altsammen en prioriteringssag, ikke? Jeg kan altid løbe om aftenen når vi er hjemme fra arbejde, Frida er lagt i seng og vi har spist… altid… Men for hulan da, jeg synes det er svært at komme afsted kl. 20 om aftenen. Der vil jeg sådan set bare gerne slappe af med fødderne oppe, se min mand og slappe aaaaaaaaf. Helst på langs!

Jeg har tidligere trænet med Strick Performance, men tiderne har været lidt dumme ift. mit arbejde, familieliv osv. Så vi holder en lille pause. Øv! Dét er ellers virkelig noget der dur hos mig. En personlig træner der kan presse mig og være efter mig. Ha! Træning om morgnen er jeg virkelig også fan af. Det er så lækkert, så er det overstået og man er fyldt op med energi. Overstået på den måde, at så skal man ikke først træne senere på dagen, i bad midt på dagen og alt det. Jeg kan helt kalrt bedst lide at træne om morgnen, så er man ligesom i gang! Men jeg er også bare det vildeste b-menneske, så det er virkelig en kamp at komme ud af sengen så tidligt. Inden Frida skal i vuggestue og alt det.

Jeg har virkelig været sat af med træningen de seneste par måneder. Jeg orker det bare slet ikke, ikke kun løb. Al træning! Selvom jeg faktisk elsker at træne og løbe, så er jeg bare inde i sådan en dum periode, hvor det bare er totalt uoverskueligt for mig. Vi gik på sommerferie og var væk to uger, dasede hele juli måned i den bragende danske sommer som vi har haft i år, og så glemte jeg lige alt om træning. Så gik august måned stille og roligt, og nu er vi så her i september to måneder senere. Åh! Nyt kontor efter sommerferien, meget arbejde, gøre klar til lejlighedssalg osv. Jeg har slet ikke kunne finde lysten (og tiden) til træning. Men nu strammer alt mit tøj. Mine bukser kan dårligt lukkes, alle mine bluser spænder henover ryggen og jeg føler mig bare enormt oppustet og lad. Ingen energi. Føler mine kinder er helt fyldte med alle mulige godter, som var jeg et jordegern der gør sig klar til vinterhi. Haha!

Ej, men altså… Jeg ved jo godt jeg får det bedre at at træne. Både fysisk og psykisk. Og med det in mente (og tanken om mit virkelig stramme tøj) kom jeg altså afsted i går. Så er det bare nu jeg skal holde den kørende, og ikke gå i stå. Derfor har jeg aftalt med min personlige træner og nogle fra løbeklubben, at jeg starter i løbeklubben igen. Hver tirsdag aften kl. 18. BUM! Så må jeg supplere med 1-2 gange løb udover det. Det har jeg gjort før, så det burde kunne lade sig gøre igen. YES! Jeg håber I vil heppe med mig. Ha!

Den der manglende motivation har været en killer for mig. Heldigvis var I RIGTIG mange der sendte mig JERES gode råd og tips til mig på min insta story, med de ting der giver jer motivation til at træne. Flere af Jer bad mig endda dele dem, så derfor får I dette indlæg med en masse motivation. Jeg har samlet ALLE JERES TIPS inkl. mine (få) egne i dette indlæg. Der var flere gengangere, men det blev alligevel til 24 gode råd til at finde motivationen til træning. Måske du kan bruge et af dem?

  1. FÅ EN LØBEMAKKER: Den her kan jeg ihvertfald nikke genkendende til. Jeg har tidligere løbet med en god veninde, men nu har vi begge børn, arbejde, bor ikke ved siden af hinanden længere og har bare “travlt” med livet. Men en løbemakker er virkelig en god ting. Hvorfor ikke løbe en tur i stedet for at mødes på en café til en kaffe latte? Det sociale er jo lige hyggeligt, og så får man trænet samtidig. Win-win!
  2. START I EN LØBEKLUB: At have en løbemakker eller et hel hold af løbemakkere er så motiverende for mig. Så bliver det også sjovere og det sociale er skide hyggeligt. (plus at sådan nogle løbeklubber ofte holder både julefrokoster og sommerfester. Win-win!)
  3. FÅ EN PERSONLIG TRÆNER: Det er altid godt med en personlig træner der skubber og presser en. En der kan sætte nogle mål og hjælpe en den rigtige vej med træningen. Som kan lave det helt rigtige program udfra dine ønsker og behov. Det virker ihvertfald her.
  4. LAV LØBEAFTALER: Meget lig med de tre første punkter egentlig. Sørg for at lave faste trænings- & løbeaftaler. Når man først er kommet afsted til træning så binder man sig ligesom fremadrettet med “vi ses næste tirsdag”, så kan man ikke rigtig aflyse vel? Det er ihvertfald helt pinligt, hvis man udebliver og de andre spørger “hvor blev du af i tirsdags?” øhh.. jeg dovnede den i sofaen foran flimmerkassen. Ej, jeg synes egentlig jeg er meget god til at komme til de aftaler jeg har. Aflyser kun hvis jeg simpelthen ikke kan nå det, er syg eller har en skade.
  5. HUSK FØLELSEN EFTER TRÆNING: Og yes! Godt tip. Man har det jo virkelig godt bagefter. Den der rare velvære og sejhedsfølelse der strømmer nedover en. Det må være gulerod nok i sig selv for en løbetur. Helt varm i kroppen, man kan virkelig mærke man lever. Sveden der løber af en, hjertet der hamrer og den der sunde og stærke følelse omringer en. Aaaah! Den må jeg huske hver gang. For det er den fedeste følelse!
  6. KØB NYT TRÆNINGSTØJ: Den her var der flere af Jer der skrev. Og det er vel rigtig nok. Men nyt smart træningstøj føler man sig vel også bare en my smartere og mere klar til træning, og mere motiveret til at komme ud og vise verden sit nye træningstøj. Ha! Hvem vil ikke gerne se smart ud mens man træner? Kom gerne med dine bud på hvor du køber smart træningstøj henne i kommentarfeltet. 
  7. INGEN fokus på tid og distance, FULD fokus på lyst: Lad være med at sætte et eller andet mål. Løb og træn fordi du har lyst. Har du kun lyst til 800 m den ene dag eller 3 km den næste, så er det helt fint. Bare dét at komme ud af døren og afsted. Lige pludselig ser du dig selv løbe 500 m mere for hver gang, du bliver mindre forpustet eller også griner du hele vejen. Langsomt får du bygget motivation og og konditionen op og jo sjovere bliver det.
  8. SÆT DINE MÅL LAVT: Lidt a la punktet før denne. Det kan være en sejr i sig selv bare at komme afsted. Ha’ fx det som et ‘mål’, bare at komme ud af døren. Så er du allerede godt på vej. Skide være med om du løber 1, 2 eller 5 km. At du et kommet ud af døren og afsted er en god start. Og husk, at uanset niveau er din form bedre, når du løber, end hvis du lader helt være. Lidt er bedre end ingenting. Så på med løbeskoene og afsted ud i det blå. Det går kun fremad, når du kommer af sted og bliver ved. Go go go!
  9. EN GOD LYDBOG/PODCAST: Find dig en god lydbog eller en fed podcast at lytte til, som du kun hører på løbeturen. Så trækker løbeturen ofte lidt længere ud, fordi man glæder sig til at høre videre. Og man får måske lyst til at løbe lidt oftere, fordi man bliver grebet af fortællingen og ved der venter et godt afsnit.
  10. START ET LØBEPROGRAM: Der findes mange forskellige løbeprogrammer derude. Download en løbe-app, find en god løberute på nettet eller få en personlig træner til at hjælpe dig med at sammensætte et godt løbeprogram til dig. Prøv et 5km program, og start helt fra bunden og langsomt arbejd dig op. Så får man en masse succes-oplevelser. Hvis tiden er knap o en travl hverdag så kan du fx downloade 7 min. workout, det tager vitterligt 7 min og man kommer igennem en masse gode træningsøvelser, sveden pibler af en og det er jo bedre end ingenting.
  11. LAV EN GOD PLAYLISTE: God up-beat musik er altid godt til en løbetur. Find en fed playliste på spotify. Der er masser af færdiglavede lister man kan følge og downloade.
  12. TV-PROGRAMMER HVOR FOLK GENNEMGÅR FORVANDLINGER: Fx programmet “600lbs life”. At se andre nå de mål de sætter sig, bliver bedre rent fysisk og får et bedre liv inspirerer mig. Udover det giver træningslyst, så er det altså også virkelig spændende.
  13. NÅR TØJET STRAMMER: Så er det tid til at lukke munden og bevæge dig lidt mere. Stramt tøj giver ligesom det sidste skub ikk? Der er ikke noget værre en når bukserne ikke kan lukkes.
  14. MAGASINER OMKRING TRØNING OG SUNDHED: Køb et lækkert magasin fyldt med gode opskrifter, gode træningsøvelser og tips omkring træning og sundhed. Læs, bliv klogere og mere motiveret!
  15. LØBEVOGN: Hvis du har barn, så anskaf dig en løbevogn, så kan du have barnet med på tur. Det synes de er skide sjovt eller også tager de en lur på vejen. Win-win! Løb til legepladsen, hvor barnet kan lege og så kan man selv nappe en lille pause. Win-win!
  16. TILMELD DIG ET TRÆNINGSCENTER: “Jeg elsker sauna så højt, at jeg kan udholde de fleste fitnesstimer for en tur i sauna”Haha. Den her synes jeg er sød! Men måske er du ikke typen der gider løbe en tur og træne hjemme på stuegulvet selv, måske er du mere til en spinningstime eller zumbahold i fitness? Her kan man også skabe fællesskaber, for det er ofte de samme mennesker der kommer til de samme hold. Hold hinanden oppe på træningerne hver uge. Apropos punkt nr. 4.
  17. HOLD TRÆNINGEN VED LIGE: Husk at det kun bliver værre og værre jo længere tid der går mellem træningerne. Hvis man holder det ved lige 1-2 gange om ugen (måske få plottet flere timer ind), så er det bare nemmere at holde ved lige og komme afsted. Motivationen stiger helt naturligt hvis man holder det ved lige. Holder man en pause på bare 2-3 uger eller mere, så er det vildt svært at komme i gang igen, og få nosset sig selv ud af døren. Det er helt utroligt hvor hurtigt det kan mærkes på ens kondition. Så afsted det går!
  18. DÅRLIGE BILLEDER: At se et billede af sig selv fra en ekstremt dårlig vinkel med ti dobbelthager eller hvor det ligner man er gravid uden man er det, sætter gang i motivationen
  19. MELD DIG TIL ET LØB: Det er fedt at have et mål at gå efter. Tilmeld dig Nordic Race, et halvamarthon, Alt for Damernes kvindeløb eller noget i den stil. Det er fedt og sjovt at træne op til et specielt løb, så har du det at gå efter. Gør det evt. med en veninde, din svigermor eller din søster, så har man også det sociale der trækker. God kvalitetstid samtidig.
  20. BRUG DIN KALENDER: Brug din kalender til at få motivationen op. Sæt en stor fed streg, et stort kryds eller et sjovt klistermærke på din kalender, hver gang du har løbet eller trænet. Du kan også bruge et målebånd og klippe tallene af, som du får trænet. Der kan gå helt sport i den, og giver dig en fantastisk følelse.
  21. TÆNK GODE TANKER: Hvad gør løb og træning for dig? Bliver du glad af det? Skriv de ting ned der var godt ved dit løb eller din træning. På den måde minder du dig selv om, hvad din træning gør ved dig, og hvorfor du skal blive ved. Køb dig evt. en Goals-kalender og skab god energi med din træning og hele dit mindset. Ved at se ordene og billeder fysisk foran dig, er du med til at omdanne dit mindset og få gode tanker.
  22. HA’ DET SJOVT: Træning skal ikke være en sur pligt der bare skal overstås, så får du det aldrig gjort. Find en motionsform du synes er skide skæg, som du forbinder med glæde fremfor pligt. Hader du at løbe, så lad være og start til zumba eller badminton i stedet. Hader du spinning så er volleyball eller svømning måske mere dig. Måske synes du crossfit er det fedeste i verden? Så er det den vej du skal gå. Træning skal være sjovt, så har man også automatisk lysten med sig.
  23. TIDSFRIST: “Prøv at mærk om du har en tidsfrist. Min er fx 10 min. Hvis ikke min energi er steget efter de første 10 min og humøret er træls, så stopper jeg. Men 9 ud af 10 gange er energien i fuld flor efter 10 min.”
  24. FORKÆL DIG SELV: Giv dig selv en bonus når du har opnået dit mål − har du fx besluttet at tabe 5 kg eller kunne løbe 5 km uden pause, så sæt dig selv en bonus for enden af dit mål. Når du har nået dit mål kan du forkæle dig selv med en ny flot taske, nye sko eller et lækkert tørklæde. Det kunne også være en lækker middag eller en biograftur. Er du i gang med et større vægttab kan tøjkøb måske virke lidt uoverskueligt, men altså.. sko og tasker går man aldrig galt i byen med. (This one I like!!!)

GOD TRÆNING!!!

LÆG EN KOMMENTAR